wortelkanaalbehandeling

Wortelkanaalbehandeling

Waarom een wortelkanaalbehandeling?

In bepaalde gevallen wordt er door de tandarts gekozen voor het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling. We voeren de behandeling het vaakst uit bij een diepe vulling die is gaan lekken en waar en/of bacteriën ingekomen zijn. Dit kan pijnlijk zijn, maar ook een tijd onopgemerkt blijven. Ontstoken tandweefsel wordt niet vanzelf beter en moet dan ook door de tandarts behandeld worden.

Wat doen we tijdens een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling wordt over het algemeen in twee behandelingen uitgevoerd. Bij de eerste behandeling wordt de tandzenuw -indien deze nog aanwezig is- verwijderd, de kanalen schoongemaakt en vaak tijdelijk opgevuld. In de meeste gevallen bent u dan van de ergste kiespijn verlost. Tijdens een tweede behandeling wordt de tijdelijke vulling (van de eerste behandeling) verwijderd en vervangen door een permanente vulling. De wortelkanaalbehandeling zit er nu op.

Is een wortelkanaalbehandeling een pijnlijke ingreep?

Over de wortelkanaalbehandeling wordt ten onrechte gezegd dat het een pijnlijke ingreep is. Indien gewenst vindt de behandeling plaats onder lokale verdoving en is hierdoor dus meestal pijnloos.

Wat moet ik doen als ik kiespijn heb?

Bij kiespijn adviseren wij u zo vroeg mogelijk onze praktijk te bellen voor een afspraak. Wij bespreken dan met u wat de mogelijkheden zijn.

Veelgestelde vragen

Contact opnemen

Stuur je liever een mailtje. Dan kan dat via dit formulier.

Naam(Vereist)