Verantwoord snoepen tijdens de feestdagen: zo doet u dat

Verantwoord snoepen tijdens de feestdagen
19 dec 2022

December is een heerlijke maand! Van Sint kregen we lekkere chocoladeletters, pepernoten en banketletters. En nu de kerstdagen voor de deur staan halen we de onverstaanbare kerstkransen, chocoladekransjes en zuurstokken we in huis. Bij Tandartspraktijk Vollenhove geloven dat u daar zeker van moet genieten. Het is immers de gezelligste maand van het jaar en daar hoort gewoon wat lekkers bij. Bent u benieuwd wat wij adviseren met betrekking tot eetmomenten, snoep en al dat andere lekkers? Wij vertellen erover in onze nieuwe blog.

Eetmomenten

Wij adviseren onze patiënten maximaal zeven eetmomenten per dag in te bouwen. Bij meer dan zeven eet- en drinkmomenten neemt de kans op gaatjes toe. Probeer deze zeven momenten ook tijdens de feestdagen aan te houden. Bijvoorbeeld: ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, diner, tussendoortje. Zo heb je zes ingebouwde eetmomenten en hoef je een in de tussentijd aangeboden koekje niet te weigeren. Tussen de eetmomenten door kunt u gewoon water en thee of koffie zonder suiker drinken.

Tanden poetsen

Na een lang en uitgebreid diner zijn de meeste mensen erg moe. Het is erg verleidelijk om zonder tandenpoetsen de kinderen naar bed te brengen en er later ook zelf ongepoetst in te duiken. Wij drukken u op het hard tóch die paar minuten later naar bed te gaan en wel de tanden te poetsen. Na een dag waarop veel suiker is gegeten en gedronken maakt goed poetsen echt een verschil.

Kiespijn tijdens de feestdagen

Tijdens de feestdagen heeft u waarschijnlijk leukere dingen te doen dan naar de tandarts te gaan. Toch kan het gebeuren dat u voor of tijdens de kerst last van kiespijn krijgt. Krijgt u voor de feestdagen last? Bel ons dan direct. Kiespijn gaat meestal niet vanzelf over en wordt vaak alleen maar erger. Komt de kiespijn tijdens de kerstdagen op? Neem dan contact op met de dienstdoende tandarts. Deze zal u vertellen of u direct langs mag komen of dat u kunt wachten tot de eerstvolgende dag dat de eigen tandarts weer beschikbaar is.

Gebitsreiniging

In december veel gesnoept en minder goed de tanden gepoetst? Dan kan het een idee zijn om een extra gebitsreiniging bij ons in te plannen in januari. Wij maken het gebit dan professioneel schoon, verwijderen aanslag en tandsteen. Zo gaat u met een fris gebit het nieuwe jaar in!

Wij wensen u in ieder geval fijne feestdagen en een gezond 2023!